Jak počítat návratnost investice do SEO?
Při investici do optimalizace webové stránky pro vyhledávače (SEO) se očekává, že bude mít nějaký přínos. Některá firma očekává, že se zvýší zájem o jejich služby nebo se podpoří značka firmy tím, že bude dobře dohledatelná na strategická klíčová slova a v řadě případů se jedná třeba o zvýšení prodejů na e-shopu. Výsledky se dostavují v případě intenzivní práce na SEO po několika měsících, tak kdy se investice vrátí? Odpověď není jednoznačná a záleží na mnoha faktorech. Vysvětlíme si je na příkladech v modelovém scénáři, kdy jsou náklady na SEO celkem 10.000 Kč / měsíčně.
1) Chci SEO pro restauraci
Možný důvod: Je třeba zvýšit nákupy formou rozvozu jídla, který je nyní 40x denně, tedy 1200x měsíčně. Průměrný zisk z jednoho rozvozu je 50 Kč.
Jaká bude návratnost: Pokud jsou náklady na SEO 10.000 Kč měsíčně, tak je třeba zvýšit počet objednávek o 200, tedy o 16,6%. Na obrázku výše si to ukážeme na modelovém příkladu, kdy se v průběhu optimalizování webové stránky začínají zvyšovat prodeje díky vyšší organické návštěvnosti z vyhledávačů a od 6.měsíce se investice začíná vyplácet a od 10.měsíce je návratnost investice kompletní. Každý další měsíc je tedy zisk i po odečtení všech nákladů na SEO. Další nepřímý zisk je formou lepších referencí, pokud restaurace dodává jídlo včas a vaří dobře. Čím je totiž více spokojených zákazníků, tak zde nakupují pravidelně zákazníci a o své zkušenosti se podělí s ostatními a při započtení opakovaných nákupů a nových referencí se tato křivka může násobit ještě koeficientem a návratnost v čase může ještě více růst.
2) Chci SEO pro eshop na zdravou výživu
Možný důvod: Aktuálně je obrat z přirozeného vyhledávání 200.000 Kč / měsíčně. Průměrná marže činí 30% a zisk je tedy 60.000 Kč / měsíčně.
Jaká bude návratnost: Opět při nákladech 10.000 Kč měsíčně budeme modelovat možné navýšení obratu na základě zlepšení pozic klíčových slov, zvýšení návštěvnosti a obratu eshopu. Na obrázku níže vidíme, že první návratnost investice je u 9.měsíce a celková návratnost včetně všech nákladů na SEO je až po 12.měsíci. Častý důvod je takový, že e-shopy mají větší konkurenci a celorepublikové zaměření, nikoliv jen lokálně zaměřený podnik s konkurencí ve středním městě. Dále je zde možné taky započítat koeficient za opakované nákupy, protože průměrný zákazník může nakoupit na eshopu 2x za 3roky a celková návratnost v průběhu let může být 1,5x vyšší než hrubé data výpočtu návratnosti investic. Záleží na druhu sortimentu, který se na eshopu prodává. Dále je možné zde započíst to, že na své nové zákazníky můžeme cílit v rámci remarketingových kampaní, e-mail zpravodajů a různých funkcí opuštěného košíků a celkovou efektivitu eshopu ještě více podpořit.
3) Chci SEO pro strojírenskou firmu
Možný důvod: Chceme působit jako odborníci v daném odvětví na řadu dotazů související s hutním materiálem, jejich zpracováním a zvýšit povědomí o firmě, která neustále hledá nové zaměstnance.
Jaká bude návratnost: Zde je těžké měřit návratnost. V případě, že by firma si stanovila cíl zvýšit návštěvnost webové stránky o 300% za období 12 měsíců, při nákladech 10.000 Kč / měsíčně, tak ani po dosažení cíle nelze říci, že se investice vyplatila, pouze bylo stanoveno to, co bylo v zadání. Na jednu stranu firma bude známější a pro potenciální zaměstnance atraktivnější nebo firma získá během roku jednoho významného odběratele či nového dodavatele a zde návratnost může být nevyčíslitelná. Proto může být SEO pro obor strojírenství svým způsobem přínosem v mnoha ohledech a jedná se v rámci optimalizace o málo konkurenční obor, protože tento typ „marketingu“ firmy podceňují.
4) Chci SEO pro jinou firmu
- Nabízíte instalaci tepelného čerpadla nebo fotovoltaické elektrárny?
- Nabízíte služby v B2B segmentu, kde získání jednoho nového stálého odběratele má statisícové přínosy?
- Chcete zvýšit návštěvnost magazínu, aby měl vyšší cenu v očích inzerentů a reklamních systémů?
- Nabízíte internetové připojení, izolace střech, mobilní aplikace, rekonstrukce bytů nebo prodáváte oblečení, bytové doplňky, sportovní potřeby, zahradní nábytek, chovatelské potřeby, matrace, pneumatiky, cokoliv?
- Potřebujete zlepšit povědomí o firmě, která je na internetu doslova neviditelná?
Jaká bude návratnost: Je to individuální. Je třeba poznat firmu, proto se zeptejte se své marketingové agentury nebo SEO specialisty 😊
Jaké je shrnutí na otázku návratnosti do SEO?
Měření návratnosti investice do SEO není černobílé. Google Analytics nám řekne hodně informací, ale SEO nepatří mezi typické výkonnostní reklamy jako třeba PPC, kde lze jednoduše pomocí ukazatelů ROI (návratnost investice) a PNO (podíl nákladů na obratu), vyčíst vše potřebné pro řízení a vyhodnocování, které je možné za jakékoliv období.
SEO je ale o dlouhodobé investici, která nemá rychlou návratnost, nejde to jednoduše ovládat, „zapínat a vypínat“ a ukazuje výsledky až za řadu měsíců. SEO dokáže doplnit všechny ostatní marketingové kanály, které firma využívá (například PPC, Facebook, E-mailing) a ukáže svou sílu.
Z vlastních zkušeností vím, že investice do SEO může přinést často tyto dva výsledky. První výsledek může být takový, že sníží náklady na reklamu všech ostatních využívaných kanálů (například právě PPC a sociální sítě, kde doslova platíte za každý proklik), protože když se dobře SEO nastartuje a nabere rychlost, tak potom záleží na kapacitě firmy, jakou je schopna nabízet své služby nebo prodávat a výkonnostní reklamou jednoduše regulovat jeho objem.
Druhý výsledek je takový, že pomocí SEO firma zjistí, že je třeba ještě více investovat do nákladů na reklamu, protože se ji líbí ten směr, který firma nabrala a vidí výsledky, přizpůsobují tomu kapacity a firma roste.
Kde SEO nemá smysl?
SEO není pro každou firmu. Pokud zavádíte neznámý produkt na trh nebo službu, kterou zatím nikdo nehledá a ještě dlouho nebude, tak není žádné strategické „klíčové slovo“, na které je možné SEO aktivity zaměřit. Jednoduše firma ještě není zralá bojovat ve vyhledávačích o výsluní a je hlavně důležité o této novince informovat, že existuje a jaké má přínosy. Tedy zvolit třeba bannerové kampaně.
Dalším příkladem jsou firmy, které mají svou cílovou skupinu na Facebooku a Instagramu nebo je třeba prezentovat produkt / službu více vizuálně, obrázkově či videem.
Narazil jsem za svou více než destiletou kariéru SEO specialisty na řadu firem, kterým jsem odmítl dělat SEO, protože to nebylo vhodné a naopak jsem nasměroval firmy správnou cestou, protože se snažím, abych nedodával jen nějakou službu, ale hlavně měla smysl a přínos.
Autor článku: Bc. Tomáš Stýskala, MBA
SEO specialista od roku 2009